Pentax K100D + 18-55 mm + 50-200 mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Pentax K100D + 18-55 mm + 50-200 mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Wim-2112 07-06-2007

Wat een gebruiksvriendelijke camera is dit. Het is wel het wachten waard geweest. Jammer dat Pentax, en dan met name de lenzen, zo slecht leverbaar is. Waarschijnlijk hebben ze niet zo'n grote toeloop verwacht. Na vele revieus in binnen en buitenland gelezen te hebben voor deze set gekozen. Tot nu toe nog geen spijt van gehad. De autofocus gaat erg snel en tevens is een instelling zo veranderd in jou voorkeur. Duidelijke Nederlandse handleiding erbij. Tevens ook een cd-rom met de handleiding erop. Ook een DVD met info over de Pentax lenzen, kortom een complete set. Ik ben verrast over de kwaliteit van de kitlenzen, die boven mijn verwachting presteren. Men zecht wel eens dat de fabrikanten daat op bezuinigen om de instapmodellen betaalbaar te maken. Vooralsnog zijn de kitlenzen van Pentax zeker waar voor hun geld.

André R 30-05-2007

Ik gebruik de K100D nu ruim drie maanden en hij bevalt mij uitstekend. Omdat ik een erg leuke set handmatige lenzen heb kunnen aanschaffen is deze camera ideaal. Je krijgt heel veel kwaliteit voor betrekkelijk weinig geld. En bovendien met shake reduction. De beide kitlenzen vind ik ook zeker niet slecht. Met name de 50-200 is een mooie lens.

Ik ben nogal kritsch als het op foto's aankomt en heb daarom ook bewust voor Pentax gekozen. Heb in het verleden zelf ook analoge Minolta en Canon spiegelreflexen gehad maar voor digitaal vind ik bij deze merken niet wat ik zoek. Het zou me bovendien veel meer geld kosten om dezelfde kwaliteit aan objectieven in huis te halen. Heb zelf dus een perfecte macrolens (Tokina 90mm f2.5) en 28mm f2.8 en 50mm f1.7. Uiteraard zonder autofocus maar dat vind ik geen punt.

Minpunt van de camera maar zeker niet overkomelijk is de slechte automatische witbalans bij kunstlicht. Even naar het menu lost dit ook snel op.

In een tijd waarbij fabrikanten bejubeld worden terwijl ze een camera zonder autofocusmotor op de markt brengen, is het goed te weten dat er een merk is wat haar klanten wel serieus neemt. Maar dat moet ieder voor zich maar weten. Ik ben erg blij met mijn keuze en ik kan de Pentax K100D van harte aanbevelen.

Rudo 16-04-2007

Na veel te hebben gelezen over verschillende instap modellen, besloten om deze camera te kopen met de twee kitlenzen.
Andere geggadigden waren de nikon D50/D70 en D40 en de Olympus E500. De D40 viel af omdat ik wel een snelle prime lens wil aanschaffen waarbij de autofocus het ook doet. De D50/70 vielen uiteindelijk af vanwege het kleinere LCD scherm en het ontbreken van SR in de body.
De E500 viel af vanwege de ruis en het niet hebben van SR.
Dan nu de Pentax. Erg betaalbaar, ligt lekker in de hand, autofocus werkt snel en correct. Ik had hiervoor een panasonic FZ30 en er werd beweerd dat de leica lens van de FZ30 pas geëvenaard zou worden als er dure objectieven gekocht zouden worden. Nu ik de Pentax heb geprobeerd en heb uitgetest, moet ik zeggen dat ik de Pentax lenzen niet slechter vind dan de Leica lens, ik denk zelfs iets beter. Natuurlijk heeft de panasonic een groter telebereik, maar van de pentax is de groothoek weer groter.
Ik heb met de pentax al foto's gemaakt op 3200 iso, en die zien er ietsje beter uit dan de 400 iso van de panasonic.
Wat ik ook erg prettig vind is dat je veel makkelijker sportfoto's kan maken omdat je een object kan blijven volgen via de zoeker en de camera blijft dan steeds scherpstellen op het object. Dit is gelukkig ook wel weer uit te schakelen wat wel handig is in bepaalde omstandigheden.
De iso instellingen en witbalans zijn makkelijk in te stellen via de functieknop. Het menu is overzichtelijk, de zoeker is helder.
Wat erg makkelijk is, is dat de manuele focus altijd aan staat. Je kan de afdrukknop half indrukken en dan gaat de camera zelf focussen, maar je kunt de camera altijd overrulen en op een ander punt scherpstellen met de Manuele Focusring (dan wel afdrukknop ingedrukt houden anders begint het proces weer van voor af aan).
Ik ben erg blij met de camera!

RP van Roijen 02-12-2006

Afgelopen Woensdag 29 november deze camera na veel wikken en wegen gekocht.
Toch voor deze kit gekozen. Prima camera maakt super scherpe foto's en ook het
RAW formaat is handig. Gebruik nu nog een standaard SD kaart, maar deze is wat
traag zeker als je in RAW formaat opslaat.

De eerste indruk van de lenzen zijn goed, voelt in iedergeval degelijk aan net
zo als de camera zelf.

Enige minpuntje tot nu toe is dat er op de eerste foto's al een klein vlekje te
constateren was, wat duid op stof op de CCD. Maar dat kan ook bij andere merken
(zonder stoffilter) gebeuren. Ga vanmiddag proberen dit schoon te maken, staat
overigens ook in de handleiding vermeld. Over het resultaat zal ik later iets
neer schrijven.

Ik ben tot nu toe in iedergeval zeer te spreken over deze camera. Ook het
scherpstellen in schemerdonker zonder hulpflits gaat zeer snel.

Het menu is makkelijk te volgen.